Vi har uppdaterat vår webbplats

Vi har nyligen gjort förändringar på hemsidan, vilket innebär att bilder som tidigare visades i bloggen inte längre finns tillgängliga här. Vi planerar att publicera dem via en annan plattform framöver – vi återkommer när det är på plats!

Dag 11

I morse när vi vaknade låg dimman tät över sjön när vi åt vår frukost. Som vanligt var det en fantastiskt buffé med fil, flingor, gröt, mackor och massor av olika pålägg. Efter de vanliga morgonrutinerna med städ, tandborstning och en trevlig morgonsamling drog förmiddagen igång. Det tränades flitigt till kvällens Talangtävling, pärlpysslades, snickrades och … Läs mer

Dag 10: Rosor, kartongmat & filmtajm!

  Goder afton, bloggus kollus maximus kulus! VI VAKNADE! Idag igen. Efteråt bäddade vi våra sängar och åt våra frukostar, vissa åkte på sina utflykter, t.ex. Granis 1 & 2. Utflyktsmålet hette Lögardammen. Det blev även kanotsafari. Vissa åkte motorbåtsmunk under smörgåsbordet. Nämnde vi att Söris 3 & 4 åkte och köpte glass? Det gjorde … Läs mer

DAG 8

Tjabba tjena bloggen! Dagen började som vanligt, typ. Natten hade bjudit på spökvandring! Vi blev väckta mitt i natten och fick träffa Dumbledore. Vi skulle hitta sex stycken saker och hjälpa Harry Potter att besegra Voldemort. Lukas blev jätterädd och typ alla andra också. Vissa monster hoppade fram och skrämde oss och körde en klassisk … Läs mer

DAG 7

Hej bloggen,

Idag har vi provat på en specialare, då två rum har bloggat! VI KÖR

RUM 1

Tjipp bloggen!

Det här är Sara, Mikaela, Adela, Tyra & Ida som bloggar med sin rumsledare John Långben.

Vi har precis lagt oss i våra sängar för att skriva detta blogginlägg.

Denna dag har varit riktigt riktigt bra, för vi har ju trots allt firat midsommar på världens bästa kollo!

Dagens hissar:

Att vi fick gå på disco och att vi fick så himla god mat (midsommarbuffé) – men självklart även att vi fick godis, MUMS!!! Dessutom fick vi beskåda en hel del kärlek här på kollot, som sig bör!

Dagens dissar:

Att vi fick sockerkick och mådde ganska illa av allt gott godis (även om det var sjukt smarrigt). Att Lukas och Jossan inte dansade tryckare. Att vissa hade glömt att packa med sig sminket och att vissa blev blöta om sina strumpor i det lite regniga vädret. Vädret gjorde även att vi tyvärr inte kunde ha våra allra finaste kläder på oss under själva midsommarfirandet.

Dagens babes:

Elliot & Sofie!!!

Vi sammanfattar dagen med SEX ord:

Bäst, Disco, Godis, Regnig, Midsommar, Sockerkick

 

RUM 2

Hej hej, leverpastej.
Tallis 1 & 2 här. Discot var fett chill, för det fanns en massa fina tjejer och killar! En annan bra grej var att alla barnen fick äta godis, kungen delade ut godiset! Hela dagen har varit GULD. Vi har firat midsommar inomhus, för att vi kunde det. Midsommarbuffen var god, för det fanns en massa gott att äta. Och så har vi gjort kransar att ha i håret. Vi har det GULD, ni behöver inte oroa er men skicka gärna brev så vi blir glada.

PUSS OCH KRAM

Alexander, Dennis, Isak, Adar, Tage, Storm, Lucas & Malcolm.

DAG 6

  Dagen började med yoga på morgonsamlingen för halva kollo, då andra halvan var på hajk Det var blött, kallt, fiskar, chockladbanan, korv, hamburgare och KUL! Vi gick också igenom den stundande marknaden och planera vad vi skulle skapa för att sälja. På marknaden kan man bl.a. göra armband, tälja smörknivar, fotas, baka, tatueringar, hemliga saker … Läs mer

Hajk granis 3-4 

Igår var vi på hajk vid falkasjön och grillade lekte maffia gick på upptäcksfärd i skogen grillade åt massa mat. Till frukost fick vi chokladbanan muuuums! Sen gick Dunia, nellie, Kerstin och Frida med ledar-Elsa hela vägen tillbaka till kollo, typ som att bestiga mount Everest, tog typ 1,5 timma! Weeii Det regna lite men … Läs mer

Dag 5

Vi har haft en ganska typisk dag 5 skulle vi vilja säga. Barnen vaknade och gick till frukosten, precis som dom alltid gör på dag 5. Syltmacka med socker på var tydligen en bra start på dagen tyckte vissa. Snacka om att kickstarta kollodagen!
Morgonsamlingen innehöll en knasig teater. Det var en kung som skulle utse vinnaren till hans dotters hjärta, bland 3 nominerade. Alla 3 fick visa upp sina allra bästa kunskaper, som de hade övat på hela livet. En härmade en ko, udda kunskap men imponerande likt. Nästa dansade som en räv och sen var det en gris som sydde en klänning samtidigt som han bakade en tårta. Grisen vann. Precis som i en Bellman-historia.

Berömda och efterlängtade Spaceball var förmiddagens aktivitet. En klassisk dag 5-kolloaktivitet. Barnen delades in i 5 lag och fick med ett par Spaceball-proffs i sina lag som lagkaptener. Det är högst oklart vilket lag som vann. Den internationella Spaceball-akademin kommer att utreda det hela och presentera resultatet under sista kvällen.
Lunchen var pannbiffar, sås och potatis. Så enkelt och traditionellt, men ändå så ljuvligt. Livets käk! På en skala mellan A-D, blev betyget Ö.
På lugna stunden skrev vi brev. Kära föräldrar, vänner och bekanta, Skriv tillbaka till oss! Några sov också. Kan behövas ibland efter hårda kollodagar.

Eftermiddagen erbjöd smörgåsbord. Vad är då ett smörgåsbord, vill barnen att vi förtydligar. Under ett smörgåsbord öppnar vi upp diverse olika aktivitetshus/stationer som barnen får välja mellan. Denna dag var bland annat Kolloseum, Enchillada och Spikers Corner öppet. Samtidigt så drog halva kollo iväg på hajk. Dom verkar ha det regnigt, men är nog glada ändå!
Till mellis fick vi skumraketer och saft. MUMS! Fast inte Mums-Mums. Det hade också varit gott. Inte heller Mums-Måns. Det hade också varit mumsigt instämmer några av ledarna.

Middagen presenterades av en knasig liten indier, eftersom det var Tikka Masala som stod på menyn inne på Restaurang Widqvist. Efter middagen samlades ett stort gäng nere till höger i Enchillada. Den delen av Enchillada som är mest chill och mysig. Nu blev det dock lite läskigt där då det berättades spökhistorier. Ella, Tyra och Adela bakade chokladbollar med Lukas. Socker till tusen, vilket höll dom på högvarv resten av kvällen. Det blev även en stor pingisturnering, där man inte fick använda pingisracket. Istället fick man ta vad man nu än kunde hitta. Toarulle, frisbee, keps, plastyxa och banan var några av de tillhyggen som användes. Svårt, men galet kul!
Till sist tog vi en myskällssamling med öppen brasa inne i matsalen. Vi spelade mysvarianter av kollolåtarna och åt grymt goda muffins.

Dagens 4 ord: PANNBIFF – REGNIG – GRÖT
…och till sist det bästelibästaste utav orden…..MYSIGT!!

DAG 4

  Tja, tja, bloggeli-bloggen! VI GICK UPP! Sen åt vi frukost. Det blev morgonsamling, där en Harry Potter-lek presenterades av Dumbledore. De visade oss typ en kort teatersnutt utav början av Harry Potter, där figurer kom fram, som t.ex. McDonalds, Hagrid, och Snape. Och Johan. Dobby var med också, och lika fort försvann han. Var … Läs mer